החוג לסוציולוגיה

ביו – סמי סמוחה

סמי סמוחה הוא פרופסור אמריטוס לסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה. הוא כיהן כדיקן הפקולטה למדעי החברה ונשיא האגודה הסוציולוגית הישראלית וזכה בפרס ישראל לסוציולוגיה ב-2008. הוא סיים את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס. הוא שימש מרצה באוניברסיטאות בארצות הברית ובאירופה, לרבות אוניברסיטת וושינגטון, אוניברסיטת בראון, אוניברסיטת מישיגן, אוניברסיטת ניו יורק ואוניברסיטת לונדון. הוא גם כיהן כעמית במכוני מחקר, כוללthe United States Institute of Peace and the Frankel Center for Advanced Judaic Studies.

פרופ' סמוחה מתמחה ביחסים אתניים בעולם ובישראל ועוסק בחקר החברה והדמוקרטיה בישראל בהקשר השוואתי. הוא פרסם על השסעים הפנימיים בחברה הישראלית תוך התמקדות בשסע המזרחי-אשכנזי ובשסע הערבי-יהודי. הוא רואה את השסע בין ערבים ויהודים ואת השסע בין דתיים וחילוניים כשסעים עמוקים שיכולים לגרום לקונפליקטים קשים ולאי-יציבות, בעוד שהשסע בין מזרחים ואשכנזים הוא משמעותי אך חסר את האפקט החמור של שסע עמוק. מאז 2003 מנהל פרופ' סמוחה את פרויקט המחקר השנתי "מדד יחסי ערבים-יהודים בישראל" המבוסס על סקרי עמדות מייצגים של שתי האוכלוסיות. הוא פיתח את מודל הדמוקרטיה האתנית, שבה הרוב האתני נוהג כבעלים של המדינה ורותם אותה כאמצעי לקידום תרבותו וענייניו. המודל מיושם במדיניות שונות, כולל ישראל, אסטוניה, לטביה, צפון אירלנד, סלובקיה, מקדוניה, הודו ומלזיה, וחושף את הסתירה המהותית בין המשטר הדמוקרטי לבין מעמד המיעוט הלאומי במדינות אתניות אלו.

ספריו כוללים: Israel: Pluralism and Conflict, Arabs and Jews in Israel (two volumes), The Fate of Ethnic Democracy in Post-Communist Europe (coedited with Priit, Jarve , ובעברית: לא שוברים את הכלים: מדד יחסי ערבים-יהודים בישראל (מספר כרכים).

קישורים:

מרכזת לימודי תואר ראשון - שירלי דגן-מרגלית
טלפון: 04-8249643 | אימייל: sdagan@univ.haifa.ac.il

מרכזת לימודי תואר ראשון - חנאן שאמי חלבי
טלפון: 04-8249645 | אימייל: hhalabi3@univ.haifa.ac.il

מרכזת לימודי תואר שני ולימודי דוקטורט - שלומית כהן-גולן
טלפון: 04-8240995 | אימייל: scohen@univ.haifa.ac.il

מינהלנית החוג - זהבית בן-דוד
טלפון: 04-8249506 | אימייל: zperetz@univ.haifa.ac.il

חדר 7006 החוג לסוציולוגיה, בניין מדעי החברה (מכלול רבין) קומה 7, אוניברסיטת חיפה, שד' אבא חושי 199, הר הכרמל, חיפה ת.ד. 3338, מיקוד 3103301
לשיחה עם יועץ לימודים: 1-800-300-032

Facebook